czwartek, 3 września 2015

Ciasto czekoladowe z kaszy gryczanej - bez mąki i cukru (Zdrowe słodycze #1)

Jak już zapowiadałam na facebooku, zapraszam na pierwszy przepis z serii Zdrowe słodycze - zaskakująco pyszne ciasto na bazie gotowanej kaszy gryczanej, bez dodatku mąki i cukru. Wilgotne, czekoladowe, w sam raz słodkie. Choć ciężko sobie wyobrazić ten smak to zapewniam, że warto wypróbować. Jeśli kasza zostanie dobrze zblendowana to będzie praktycznie niewyczuwalna w cieście - aż ciężko będzie uwierzyć, że nie jest to zwykły murzynek :)




SKŁADNIKI: (forma keksowa ok 33x12 cm)
20 dag kaszy gryczanej = 2 torebki (waga suchej kaszy) - ja użyłam zwykłej prażonej
2/3 łyżeczki soli do gotowania kaszy
2 jajka + jedno białko
150 g czekolady gorzkiej*
2 łyżki miodu

2 łyżki jogurtu naturalnego
1/2 szklanki otrębów (u mnie owsiane ale mogą być też gryczane, żytnie)

1 kopiasta łyżka ciemnego kakao
1 łyżeczka cynamonu

1 łyżeczka przypraw korzennych (np. do piernika)
1 płaska łyżeczka sody


*u mnie deserowa bo taką miałam ale może być nawet mleczna - ale wtedy będzie mniej zdrowo ;)

1. Kaszę ugotować na miękko. Lekko przestudzić. 
2. Białka oddzielić od żółtek, czekoladę rozpuścić. 
3. Do kaszy dodać wszystkie składniki oprócz białek i całość dokładnie zblendować blenderem ręcznym lub w malakserze.
4. Białka ubić, dodać do zblendowanej masy i dokładnie wymieszać łyżką.
5. Piec w formie wyłożonej papierem do pieczenia ok 35-40 minut w 180*C.







Inspiracja: Dietetycznie w kuchni

49 komentarzy :

  1. świetne ciacho! i można zdrowo i smacznie rozkoszować się słodkościami :)

    OdpowiedzUsuń
  2. z kaszy gryczanej jeszcze nie robilam :D musze zrobic

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo zdrowo i ciekawie, zjadłabym z przyjemnością:)

    OdpowiedzUsuń
  4. A to akurat ciekawy przepis, warty wypróbowania:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kasza, fasola, marchew, ziemniaki....długo można wymieniać z czego jeszcze można stworzyć takie cudeńka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda pysznie. Bardzo lubię takie zdrowe słodkości :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak my uwielbiamy takie ciasto z gryki mocno czekoladowe :D Robiłyśmy często podobne w formie muffinek i zawsze można było zjeść je w szkole :D

    OdpowiedzUsuń
  8. W tytule napisane bez cukru I mąki, ale przeciez tabliczka czekolady ma mase cukru I kalorii!!!! I make tez. tez przepis niestety wcale nie jest zdrowy :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko na pewno zdrowszy niż zwykłe ciasto... Są czekolady gorzkie, które mają 90% kakao i mają bardzo dobry skład a nie sam cukier i tłuszcz - wystarczy takiej użyć

      Usuń
    2. Ale grubiański tekst. Koleżanka nie dodała cukru i mąki. Jest bez ich dodatku. To że skladnikiem jest czekolada to inny fakt. Zmielona gryka to mąka, a cukier jest w miodzie, kaszy, jajku.... Powiem więcej soki 100% mają mnóstwo cukru w sobie a pisza ze bez dosatku.... Do nich napisz...

      Usuń
    3. CZEP SIE TRAMWAJU.....

      Usuń
    4. Jeden z moich wykladowdow powiedzial kiedys "to, ze podaje Wam tresc, nie zwalnia Was z myslenia. Wrecz przeciwnie". Przepis nie jest zdrowy, bo mam alergie na jajka a one tutaj sa. To ruszam glowa i szukam zamiennika. Cukier w miodzie? Jesli kolezanka jest na diecie to powinna wiedziec, ze organizm potrzebuje cukru. Po drugie cukier z miodu jes dobrze przyswajalny i w takiej ilosci nie ma szans na odkladanie sie jako tkanka tluszczowa. Natomiast ja doczepilabym sie do miodu jako slodzika, poniewaz podgrzany miod traci swe wlasciwosci oraz pojawiaja sie czastki kancerogenne. Ale i tutaj wlaczam myslenie i dodaje syrop klonowy. Czekolada? Skoro Pani wie, ze ma milion klorii i cukru to takze wie, ze sa czekolady inne? Niestety drozsze, ale zwolennik zdrowego zywienia, jakim Pani jest, widac zdecydowanie, na pewno z tym sie liczy ☺️ Mozna takze pomyslec i dodac kakao z olejem kokosowym czy karob 🙂
      Moim zdaniem przepis jest bardzo dobry, mozna smialo kombinowac 😊

      Pozdrawiam i zycze powodzenia w dalszym zdrowym pichceniu.

      Usuń
  9. Wygląda świetnie. Nigdy bym nie zgadła, z czego jest zrobione. I z cynamonem, musi pachnieć obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Póki co jedyną formą, w jakiej mogłam znieść smak kaszy gryczanej były naleśniki z jej udziałem, ale ciasto? Świetny pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny przepis:) Mam dwa pytania :) 1- Czy jeśli pominęłabym czekoladę to ciasto nadawało by się dla osoby chorej na cukrzycę? 2) czy można do ciasta dodać owoce? A konkretnie śliwki? Dziękuję z góry za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1) Ciężko mi powiedzieć, nie jestem dietetykiem a i rodzajów cukrzycy jest wiele - moja babcia ma cukrzyce a to ciasto jadła bo lekarz jej pozwala na gorzką czekoladę i miód, oczywiście wszystko w granicach rozsądku
      2) Suszone na pewno :) A do świeżych polecam przepis na tradycyjny murzynek (akurat tu z gruszkami): http://ktougoscimoichgosci.blogspot.com/2015/08/murzynek-z-gruszkami.html

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  12. Wygląda bardzo apetycznie! Będę musiała je zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. musi być cudowne! uwielbiam kaszę gryczaną :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mąkę gryczaną lubię i czasami z niej piekę. Kaszy gryczanej w cieście jeszcze nie próbowałam - najwyższy czas nadrobić! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Takie ciasto z chęcią bym spróbowała, bardzo podoba mi się akcja ze ze zdrowymi słodyczami :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Juz wiem jak podejść moją młodą, która nie znosi kaszy gryczanej- upiekę jej ciasto :D
    świetny przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kasza gryczana do ciasta bardzo mnie zaintrygowała, chętnie bym zjadła do herbatki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zamierzam dziś zrobić to ciasto :) tylko nie bardzo rozumiem ilość jajek...może mi to Pani wyjaśnić ? potrzebuje 3 jajka ale tylko jedno biało? i ile tych żółtek do ciasta ? 2 czy 3 ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrzebne są 2 całe jajka + jedno dodatkowe białko, czyli z kaszą blendujemy 2 żółtka a na pianę ubijamy 3 białka (jedno żółtko zostaje i można je wykorzystać np. jakiejś do panierki0. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuje bardzo :) tak właśnie myślałam ale wolałam się upewnić :)

      Usuń
  19. a co robimy z czekoladą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozpuszczamy, a później razem ze wszystkimi składnikami oprócz białek blendujemy :)

      Usuń
    2. Dziękuje za odp :) bo patrzę i patrzę ale nie widzę tego w treści przepisu :/

      Usuń
    3. Punkt 2 - (...), czekoladę rozpuścić
      Punkt 3 - wszystkie składniki oprócz białek zblendować

      Usuń
    4. Teraz widzę ;)

      Usuń
  20. a czym Pani ma polane to ciasto? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwykłą czekoladą rozpuszczoną i dla ozdoby odrobina wiórek kokosowych, ale można też użyć dowolnej polewy

      Usuń
  21. czy mozna zastapic jogurt naturalny?jestem na diecie bezmlecznej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że można dać po prostu więcej miodu albo np. dżem (żeby troszeczkę rozrzedzić ciasto). Tylko wówczas trzeba sodę zastąpić proszkiem do pieczenia (1 łyżeczka z małym czubkiem) - kwaśny jogurt sprawia, że soda pracuje a jak go nie będzie to lepiej dodać właśnie proszek

      Usuń
  22. Wlasnie wlozylam do piekarnika, ale ciasto wyszlo mi dziwnie geste..hmm...zobaczymy za 35 in :)

    OdpowiedzUsuń
  23. a czy można wiedzieć jakie wymiary foremki ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymiary podane są w przepisie obok słowa "SKŁADNIKI" - 33x12 cm :)

      Usuń
    2. oj przeoczyłam :) dziękuję :)

      Usuń
  24. a ile może mieć kcal taki jeden kawałek?

    OdpowiedzUsuń
  25. Upiekłam ciasto, ale po 40 min, jak wyjęłam z piekarnika i włożyłam patyk, to był oblepiony ciastem. Po kolejnych 15 min w piekarniku podobna sytuacja. Czy tak powinno być? co mogłam zrobić źle?

    OdpowiedzUsuń
  26. Pieklam 45 min.i w srodku nadal jest rozlazłe a na wierzchu suche.jaka moze byc przyczyny?

    OdpowiedzUsuń
  27. Dzień dobry ;) chciałabym spytać czy można czymś zastąpić otręby?

    OdpowiedzUsuń
  28. Piekłam dwa razy i dwa razy nie wyszło :(
    Mokre i zbite, a w smaku jak kaszanka z czekoladą...

    OdpowiedzUsuń
  29. Własnie wsadziłam do piekarnika za 40 min. zobaczymy co wyszło.

    OdpowiedzUsuń