wtorek, 23 czerwca 2015

Domowy cukier waniliowy i ekstrakt waniliowy

W składzie wielu wypieków spotykamy cukier waniliowy. I tak na zakupach odruchowo sięgamy po opakowanie i do sklepowego koszyka wrzucamy cukier... waniliNowy. No właśnie, nie waniliowy a wanilinowy czyli zmieszany z waniliną lub etylowaniliną. Niewiele osób zwraca uwagę na tak drobny szczegół, na jedną literkę, która w składzie produktu zmienia tak wiele.Ten problem jednak mnie nie dotyczny, bo od dawna stosuję cukier z prawdziwą wanilią. Niedawno zaczęłam również robić sobie taki cukier sama w domu, a jako produkt dodatkowy "wyhodowałam" sobie również ekstrakt waniliowy :)


SKŁADNIKI:
Cukier waniliowy
1 długa lub 2 krótkie laski wanilii
1 szkl cukru 

Ekstrakt waniliowy
100 ml wódki czystej
łupinki z 1 długiej lub 2 krótkich lasek wanilii (można oczywiście użyć całych strąków, efekt będzie jeszcze lepszy)

Cukier waniliowy:
Laski wanilii przekroić wzdłuż na pół. Nożem stołowym z mocno zaokrągloną końcówką wydostać ze strąków ziarenka wanilii i wrzucić je do cukru. Całość wsypać do malaksera (u mnie nakładka do ziół i kawy), młynka do kawy lub blendera kielichowego i dokładnie zmiksować.

Ekstrakt waniliowy:
Łupinki z lasek wanilii wrzucić do czystej buteleczki, zalać 100 ml czystej wódki i odstawić na kilka tygodni od czasu do czasu mieszając. Ekstrakt będzie stopniowo nabierał intensywnej barwy (ciemniejszej niż na zdjęciu - było ono robione już po dodaniu nowych strąków i dolaniu wódki) i waniliowego aromatu. Co jakiś czas dorzucać do niego kolejne laski wanilii i dolewać po troszku wódki. 







Jeśli mimo wszystko nie przekonałam Was do zrobienia domowego cukru waniliowego, a nie chcecie używać cukru waniliNowego - polecam gorąco cukier z prawdziwą wanilią firmy SKWORCU, kttóry tak jak mój powstaje z połączenia cukru białego i naturalnych nasion wanilii.


15 komentarzy :

  1. taki cukier jest super i ten ekstrakt mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Robię swój ekstrakt, wystarczy kropla ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie cudeńka to dają dopiero aromat, a nie te .....inne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też robię taki cukier waniliwoy, wychodzi dużo smaczniejszy i tańszy od tego sztucznego cukru wanilinowego. Kolejnym razem przygotuję tez ekstrat waniliowy z Twojego przepisu . Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie też w słoiczku jest domowy. Bardzo lubię wanilię, więc to pozycja obowiązkowa :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. cukier też robię, a ekstrakt ze względu na alkohol unikam ale chyba sobie przygotuję buteleczkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też mam domowy, ale zrobiła mama :)

    OdpowiedzUsuń
  8. My kupujemy pastę waniliową w Intermarche i chociaż jest trochę droga to bardzo wydajna :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajny i pomysłowy myk :) i dużo zdrowszy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę kiedyś i ja zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja już od dawna nie kupuję tylko robię swój :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Domowego cukru waniliowego nie robiłam jeszcze nigdy. Jakiś czas temu zwróciłam uwagę w sklepie na ten szczegół, że cukier waniliowy wcale waniliowym nie jest i także wybieram cukier z prawdziwą wanilią :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Masz rację, nie ma to jak domowy :) Ja też nie kupuję gotowych dodatków do ciasta. Oprócz cukru i ekstraktu waniliowego robię też ekstrakt pomarańczowy i cytrynowy, bo to co jest w sklepach to chemia...

    OdpowiedzUsuń
  14. Taki cukier jest najlepszy do ciast i naleśników. Sama stosuje i wszystko jest 100 razy bardziej smaczniejsze.

    OdpowiedzUsuń