czwartek, 25 czerwca 2015

Kluski kładzione z kaszy mannej - na słodko i wytrawnie

O kluskach grysikowych dowiedziałam się niedawno - i choć takie kluseczki robiły ponoć nasze babcie to w moim rodzinnym domu nigdy ich nie jadłam. Tak mnie zainteresowały, że musiałam je wypróbować i... nie zawiodłam się :) W wersji klasycznej robi się je głównie na rosole i innych zupach, jednak ja przygotowałam je większe, takie bardziej jak małe placuszki i podałam z sosem. Robi się je błyskawicznie, pysznie smakują i można jej jeść zarówno na słodko jak i na wytrawnie - z pewnością wchodzą na stałe do naszego menu.


SKŁADNIKI: (na 2 porcje)
2 jajka
2 łyżki masła
4 łyżki kaszy mannej błyskawicznej
3 łyżki mąki
mała szczypta soli
ewentualnie szczypta cukru jeśli robimy kluski na słodko

1. W szerokim garnku zagotować wodę, osolić.
2. Oddzielić białka od żółtek. Masło rozpuścić (chyba że jest bardzo miękkie to nie trzeba rozpuszczać).
3. Żółtka zmiksować z cukrem (tylko jeśli robimy w wersji na słodko), a następnie dodać masło, mąkę i kaszę i ponownie zmiksować. W wersji na wytrawnie od razu miksujemy razem żółtka, masło, mąkę i kaszę.
4. Białka ubić ze szczyptą soli, dodać do reszty masy, wymieszać dokładnie łyżką.
5. Porcje ciasta kłaść łyżką na wrzątek (nabierać troszkę ciasta, zanużyć we wrzątku i delikatnie zsunąć ciasto, nie mieszać bo kluseczki się porozwalają).
5. Gotować ok 30 sek od wypłynięcia. Od razu podawać polane ulubionym sosem lub np. jogurtem.

Pysznie smakują również później odsmażone :)



24 komentarze :

  1. U mnie takie się do rosołu czasem podaje, tylko są maleńkie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. A takich klusek to ja nie jadłam. Muszę spróbować bo danie wygląda pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię takie kluski właśnie na słodko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. pyszny sposób na coś innego do mięs:)
    nawet młode ziemniaki potrafią sie znudzić :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super kluseczki, ja znalazłam przepis na kładzione z kaszy jaglanej też muszę zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  6. "Żółtka zmiksować z cukrem" - z cukrem? w składnikach nie ma cukru...

    OdpowiedzUsuń
  7. Nominowałam Cię do Liebster Blog Award - pytania na moim blogu:)

    OdpowiedzUsuń
  8. nie jadłam takich jeszcze, ale bardzo apetycznie się prezentują!

    OdpowiedzUsuń
  9. Miałem dziś bardzo podobne kluski, więc wiem, że są smaczne :))

    OdpowiedzUsuń
  10. mmm dawno takich nie jadłam, pycha!

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę wypróbować, bo bardzo lubię domowe kluseczki:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Podobno w kuchni staropolskiej modne były takie kluseczki, podawano je też na słodko z konfiturą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. A właśnie zastanawiałam się, co podać na jutrzejszy obiad! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaciekawiłaś mnie tym przepisem, jeszcze takich klusek nie jadłam, muszę też takie zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakie fajne kluski i do tego z gulaszem. Pomysł na kaszę mannę świetny. Ja ją bardzo lubię

    OdpowiedzUsuń
  16. jeszcze takich nie robiłam,ale smakowicie wyglądają.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie, zeby sie czepiala. Bo doceniam, ze chcialo Ci sie tym podzielic ze swiatem. Ale - na Boga - maslo sie topi. Roztapia.

    OdpowiedzUsuń