środa, 25 marca 2015

Ciasteczka wielkanocne - bez foremek

Trzylatka zarządziła pieczenie ciasteczek. Wykorzystałyśmy wypróbowany już przez nas przepis na Kruche ciasteczka. Ciasto córcia zagniotła sobie sama - mama mogła tylko pomóc odmierzyć składniki i... patrzeć:) I nie ma w tym żadnej przesady, bo to ciasto przygotowuje się błyskawicznie - najpierw chwila ucierania mikserem a później zagniatanie z mąką (z którym poradziło sobie 3-letnie dziecko:). Z ciastem ponadto bardzo dobrze się pracuje, jest elastyczne a nie klei się do rąk i wałka,  lekko się wałkuje i pięknie wycina, a do tego po upieczeniu ciasteczka nie tracą nic ze swojego kształtu! Po upieczeniu są pachnące, bardzo chrupiące, po prostu pyszne!
A poniżej pokażę, że można stworzyć fajne ciasteczka wielkanocne bez specjalnych foremek:)


SKŁADNIKI: (z podanych proporcji wyszły mi 3 duże blachy piekarnikowe)  
175 g miękkiego masła   
200 g cukru 
2 jajka   
400 g mąki pszennej + do podsypywania 
1 łyżeczka proszku do pieczenia 
1/3 łyżeczki soli  
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (nie miałam dałam trochę cukru wanilinowego i kilka kropel aromatu waniliowego) 
kakao do zabarwienia mniejszych elementów

1. W dużej misce masło utrzeć mikserem z cukrem, dodać jajka i jeszcze chwilę miksować.
2. Dodać suche składniki, ręką wyrobić ciasto. 
3. Ciasto owinąć folią i włożyć na 1 h do lodówki (lub na krócej do zamrażarki).
4. Z ciasta oderwać małą kulkę i zagnieść ją z dodatkiem kakao - posłuży na oczka, uszy itp.  
5. Schłodzone ciasto wałkować na grubość ok 0,5 cm (podsypując bardzo małą ilością mąki, żeby ciasteczka nie były twarde). Wycinać foremkami dowolne kształty, układać ciastka na papierze do pieczenia i piec w 175°C ok 10 min (w zależności od wielkości i grubości ciasteczek).

Najlepiej smakują po 2-3 dniach (o ile tyle wytrzymają) :)





ZAJĄCZKI
Z ciasta wyciąć większym kieliszkiem 2 kółka. Z jednego tym samym kieliszkiem odciąć 2 boki (jak na zdjęciu) i przymocować je jako uszka (ja moczyłam po prostu palec w wodzie i smarowałam nią element, który chciałam przykleić). Pozostała część stanowi kokardkę naszego zajączka. Z kakaowego ciasta uformować 4 kuleczki na oczy, nosek i środek kokardki. Nożem naciąć wąsiki (można je zrobić też z ciasta).




KRÓLICZKI
Z ciasta wyciąć owalne ciasteczka - ja użyłam plastikowego miękkiego kubeczka który wygięłam w owal. 
Z kakaowego ciasta zrobić uszka, ogonek, oczka i nosek.



KURCZACZKI
Z ciasta wyciąć okrągłe ciasteczka.
Z kakaowego ciasta zrobić skrzydełka, oczka, dzióbek i nóżki.



OWIECZKI/BARANKI
Z ciasta wyciąć ciasteczka - kwiatuszki. 
Z kakaowego ciasta zrobić różki, oczka, nosek i buzię.


PISANKI
Z ciasta wyciąć owalne ciasteczka (ja użyłam plastikowego miękkiego kubeczka który wygięłam w owal. 
Z kakaowego ciasta zrobić ozdoby pisanek.


SÓWKI 
(może i nie mają nic wspólnego z Wielkanocą, ale i tak są słodkie:)
Z ciasta wyciąć szklanką okrągłe ciasteczka. Tą samą szklanką odciąć część od góry pozostawiając kształt jak na zdjęciu. 
Z kakaowego ciasta zrobić skrzydełka, oczka, dzióbek i nóżki.




W czasie gdy ja bawiłam się w formowanie króliczków, kurczaczków i innych cudaczków, Trzylatka wałkowała sobie i wycinała foremkami swoją porcję ciasta. Wybrała sobie takie kształty:



Wielkanocne Wypieki Wielkanocne Smaki - edycja V

31 komentarzy :

  1. No pięknie Wamwyszło, kurczaki przeurocze :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne i pomysłowe ciasteczka. Aniu rośnie Ci konkurencja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj masz rację Beatko, Natalka wciąż mnie zadziwia swoim zapałem do gotowania i pomysłami :) A do tego uwielbia zmywać hihi :)

      Usuń
  3. super ciasteczka, chyba bez pomocnicy nie powstały by takie wspaniałe :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne ciasteczka, no i pomocników nie brakowało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, córcia nic mi nie daje zrobić bez swojej asysty

      Usuń
  5. i cudowna pomocnica widzę, świetne króliczki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakie ładniuchy! ;) Super sprawa - pieczenie z kucharzykami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihi o tak, dwa razy dłużej się schodzi i dwa razy tyle sprzątania ale ma to swój urok :)

      Usuń
  7. Wystarczy trochę wyobraźni i można stworzyć piękne kształty! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mają większy urok niż takie wycięte zwykłymi foremkami :)

      Usuń
  8. bardzo pomysłowe ciasteczka:) pozdrów małego cukiernika;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie Aniu:) I bez tony lukru, którym zazwyczaj trzeba ozdabiać kształty wycinane foremkami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, dzięki dodatkowi kakao może jest trochę więcej pracy wcześniej ale od razu po upieczeniu są gotowe i nie trzeba się jeszcze bawić w ozdabianie. A druga sprawa to mi najbardziej smakują te ciasteczka właśnie w wersji bez lukru

      Usuń
  10. Super, zgapię na pewniaka te króliki :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo proszę:) Też nam się podobają te króliczki:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawe ciasteczka, a dzieciaki jaką mają frajdę przy ich wykonywaniu.

    OdpowiedzUsuń
  13. przeurocze :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli trzylatka sobie poradził, to każdy da rade;)
    Ciacha wyglądają wspaniale;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Śliczne te ciasteczka. Bardzo fajnie Wam wyszły :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. przeurocze :) zajączki podbiły moje serce ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. jak zarządziła to i widzę, że rękawy chętnie do pracy zakasała! :)
    Ciasteczka wyszły Wam urocze :)

    OdpowiedzUsuń